Selasa, 3 Julai 2012

Kata Tanya

KATA TANYA DALAM BAHASA MELAYU



Dalam bahasa Melayu terdapat beberapa kata tanya seperti siapa, apa, mengapa, kenapa, bagaimana dan sebagainya untuk membantu pengguna membina ayat tanya. Adakala kata tanya ini disusuli kata penegas  -kah pada hujung kata tanya itu, seperti siapakah, dan apakah. Adakalanya juga kata tugas lain seperti di, ke, dan kepada seperti ke mana, di mana, kepada siapa dan seumpamanya diletakkan sebelum kata tanya itu.

            Kita sedia maklum bahawa kata tanya amat luas digunakan dalam penulisan dan pertuturan dalam masyarakat kita. Soalnya, adakah pengguna bahasa Melayu berjaya menggunakan kata tanya dengan betul? Persoalan ini timbul memandangkan sudah ada kecenderungan di kalangan pengguna bahasa Melayu yang suka memasukkan kata tanya dalam ayat penyata. Justeru, dalam makalah ini, saya ingin mengetengahkan amalan penggunaan kata tanya dalam ayat penyata, yang pada hemat saya kurang tepat. Dengan kata lain, penggunaan kata tanya dalam ayat penyata nyata tidak mematuhi aturan nahu yang terdapat dalam bahasa Melayu.

            Pada mulanya, kita perlu memahami konsep kata tanya. Elok kita teliti takrifnya dahulu. Kamus Dewan (1994), pula mentakrifkan kata sebagai ‘sesuatu yang diucapkan atau dituturkan’ manakala tanya pula ditakrifkan sebagai ‘permintaan keterangan (penjelasan dll)’ Jika digabungkan kedua-dua kata, maka maknanya menjadi lebih kurang seperti yang berikut: ‘sesuatu yang diucapkan atau dituturkan untuk tujuan meminta keterangan atau penjelasan’. Maksudnya, kata tanya diajukan untuk mendapat keterangan dan penjelasan tentang sesuatu, seperti ‘Apa khabar kamu sekarang?’,  ‘Siapakah yang melakukan perkara terkutuk ini?’ dan ‘Mengapa dia tidak pulang semalam?’

Menurut Tatabahasa Dewan (1994:243), kata tanya bermaksud ‘perkataan yang digunakan untuk menanyakan sesuatu atau menyoalkan sesuatu, contohnya mengapa, berapa, bila dan bagaimana. Kata tanya hadir dalam ayat sebagai sebahagian daripada predikat. Kalau kata tanya dikedepankan, maka kata tanya itu hendaklah disertai partikel kah. mendukung makna soalan, contohnya: mengapa, berapa, bila, dan bagaimana’. Sementara itu, Kamus Linguistik (1997:120) mentakrifkan kata tanya sebagai ‘kata yang digunakan sebagai penanda ayat tanya. Antaranya termasuk sendi nama tanya atau adverba tanya, dan ganti nama tanya’.

            Fungsi kata tanya, seperti yang dijelaskan dalam Tatabahasa Dewan dan Kamus Linguistik adalah untuk mengemukakan soalan atau membuat pertanyaan seperti dalam ayat:

1.      Siapakah yang datang pagi tadi?

2.      Ke mana ibumu minggu lepas?

3.      Bagaimanakah peristiwa itu boleh berlaku?

4.      Mengapa saya tidak dipanggil untuk ditemu duga?

5.      Di manakah rumah Puan Asiah?

6.      Kenapa En. Lim tidak hadir?

7.      Kepada siapakah dapat saya mengadu hal ini?

8.      Bilakah Naveen akan balik?

9.      Yang manakah antara dua loket ini, menjadi pilihan anda?

10.  Berapakah harga sebuah rumah itu?


Penggunaan kata tanya dalam ayat-ayat di atas memang wajar digunakan untuk mendapat keterangan tentang sesuatu hal. Misalnya, dalam ayat 1 pertanyaan dibuat untuk  ingin tahu orang yang datang pagi tersebut, dan dalam ayat 2 pula tempat yang dituju oleh ibu pada minggu lepas hendak diketahui manakala dalam ayat 5 pertanyaan dibuat untuk ingin tahu tempat tinggal Puan Asiah. Sementara itu, dalam ayat 8 pula soalan tersebut ditujukan untuk mendapat tahu masa Naveen akan pulang, manakala harga sebuah rumah hendak diketahui dalam ayat 10. Memang wajar ayat-ayat tanya ini memuatkan kata tanya di dalamnya untuk menimbulkan pertanyaan.

Tetapi kini sudah muncul binaan-binaan ayat yang dimasukkan ayat tanya dalam ayat penyata sehingga menjejaskan binaan ayat tersebut. Perhatikan beberapa ayat demikian di bawah seperti yang berikut:

1.      Dia belum pasti siapa yang melakukan perbuatan terkutuk itu.

2.      Salman mahu makan apa yang disukainya.

3.      Shubana bingung kenapa dia dimarahi oleh ibunya.

4.      Saya pun tidak tahu mengapa dia tidak menghadiri mesyuarat pada hari ini.

5.      Ibu ingin tahu di mana dia boleh berjumpa dengan pegawai itu.

6.      Shanmugam sudah tahu berapa harga rumah baru itu.

7.      Anak-anak saya sungguh-sungguh berminat untuk mengetahui ke mana akan kami lancong pada musim cuti ini.

8.      Yang mana ini nyata tidak mematuhi peraturan jalan raya.


Ternyata  penggunaan kata tanya dalam ayat-ayat di atas tidak tepat, dan memang tidak menepati peraturan dalam bahasa Melayu kerana kata tanya dimasukkan dalam ayat penyata. Penggunaan kata tanya tidak digunakan untuk mengemukakan soalan, tetapi untuk membuat penyataan. Justeru ayat-ayat di atas tidak gramatis, dan barangkali ayat-ayat tersebut dapat diperbetul seperti yang berikut:

1a. Dia belum pasti orang yang melakukan perbuatan terkutuk itu.

2a. Salman mahu makan benda yang disukainya.

3a. Shubana bingung sebab dia dimarahi oleh ibunya.

4a. Saya pun tidak tahu sebab dia tidak menghadiri mesyuarat pada hari ini.

5a. Ibu ingin tahu tempat dia boleh berjumpa dengan pegawai itu.

6a. Shanmugam sudah tahu harga rumah baru itu.

7a. Anak-anak saya sungguh-sungguh berminat untuk mengetahui tempat

     akan kami lancong pada musim cuti ini.

8a. Semua amalan ini nyata tidak mematuhi peraturan jalan raya.


Demikianlah sedikit perbincangan tentang penggunaan kata tanya dalam ayat penyata. Dalam pada itu, salah satu aspek nahu yang sering diuji dalam kertas SPM bahasa Melayu Kertas II ialah kemahiran pelajar menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah sebagai salah satu latihan tatabahasa. Selalunya pelajar didapati bermasalah untuk menukarkan ayat tanya kepada bentuk ayat penyata. Sering juga pelajar menukarkan ayat tanya dalam petikan ‘Hai, Syam! Kamu nak ke mana tu?’ ditukar menjadi ‘Dia bertanya Syam ke mana dia hendak pergi’. Demikian juga bagi ayat tanya ‘Apa kursus yang kamu pohon?’, pelajar menukarkannya seperti ‘Dia bertanya Syam apa kursus yang dipohonya’. Sudah tentu jawapan pelajar itu tidak betul. Kalau ditukarkan ayat tanya sedemikian, pastilah pelajar akan kehilangan markah dalam soalan tersebut. 

Perhatikan beberapa ayat tanya dan cara membina ayat penyata berdasarkan ayat tanya tersebut:

1.      Mohan: Ke mana kamu pergi, Jalil?

Mohan bertanya Jalil tentang tempat yang ditujunya atau ‘ Mohan bertanya Jalil tentang tempat yang hendak ditujuinya.

2.      Ibu: Kenapa kamu tak mahu ke sekolah?

Ibu ingin tahu sebab dia tidak mahu pergi ke sekolah.

3.      Siew Ling: Ada apa hal, Rosnah?

Siew Ling ingin tahu hal daripada Rosnah.

4.      Guru: Bilakah kamu menjumpai dompet ini?

Guru ingin tahu masa dia menjumpai dompet itu.

5.      Wong: Berapa harga sekilo durian itu? 

6.      Wong menyanyakan penjual harga tentang sekilo durian.


Demikianlah antara beberapa pandangan dan pedoman dalam hal menggunakan kata tanya dalam ayat penyata dan cara menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah. Semoga penjelasan dan pedoman akan membantu pelajar terutamanya dalam hal menjawab soalan tatabahasa mereka.
Pada hemat saya, setiap bahasa ada aturan nahunya sendiri. Apabila kita cuba menggunakan susuk bahasa lain untuk membina ayat-ayat bahasa Melayu, maka usaha itu nyata menyeleweng daripada aturan yang ditetapkan dalam bahasa Melayu. Oleh itu, pengguna bahasa Melayu hendaklah lebih berhati-hati ketika menggunakan kata tanya dalam penulisan atau pertuturan mereka. Perbuatan seumpamanya sudah tentu merosakkan sistem yang sedia ada dalam bahasa kita. Diharapkan pedoman menggunakan kata tanya ini akan dimanfaatkan oleh pelajar-pelajar khususnya mereka yang mengambil kertas Bahasa Melayu II dalam peperiksaan SPM mereka, serta pengguna bahasa Melayu yang lain secara amnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan